"Pastikan Anda Telah "Install" Monzilla Fire Fox dan Flash Player Sebelum Melayari Portal ini"
SELAMAT BERJUANG

Selamat berjuang sahabatku...

semoga Allah berkatimu
kenangan indah bersamamu
takkan ku biar ia berlalu...

berjuanglah
hingga ke akhirnya

dan ingatlah semua ikrar kita...

Dalam perjalanan mereka pulang ke rumah,
Luqman Hakim telah menasihati anaknya tentang sikap
manusia dan telatah mereka, katanya :

"Sesungguhnya seseorang itu tidak terlepas dari percakapan manusia. Maka orang yang berakal tidak mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah S.W.T sahaja. Barangsiapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap sesuatu."


Saturday, December 20, 2008

BERSYUKUR..

Nikmat Bertambah Balasan Bersyukur


Anugerah rezeki berlipat ganda jika manusia ikhlas dan sentiasa mengingati Allah SWT.


MENGAPA seorang hamba Allah SWT sanggup bersusah payah mengerjakan sembahyang lima waktu dan sembahyang sunat yang lain dengan khusyuk, bersedekah dan berpuasa, membazar zakat, melaksanakan haji dan menuntut ilmu dengan bersungguh-sungguh?


Mengapa pula dia sanggup melipat gandakan kesabarannya ketika dihadapkan dengan pujukan syaitan dan rayuan syahwatnya? Untuk apa ketaatan dan kesabaran itu semua?


Jawabnya hanya untuk Allah SWT segala ibadatku, hidup dan matiku. Begitu indahnya hubungan percintaan ini. Bila hamba memuji Allah SWT, Dia membalasnya dengan pujian yang lebih baik.


Pada suatu hari, Ibnu Umar mendengar seseorang memuji Allah SWT dengan pujian yang paling indah. Rasulullah SAW bertanya: “Siapakah gerangan yang memuji Allah dengan lafaz itu? Seseorang menjawab: Saya, wahai Rasulullah. Baginda bersabda lagi: “Aku amat kagum dengan ucapan itu, kerana ucapan itu telah dibukakan pintu-pintu langit.” Ibnu Umar berkata, setelah saat itu aku tidak pernah meninggalkan bacaan itu. (Hadis riwayat Imam Muslim)


Tiada yang layak menerima pujian terbaik melainkan Allah SWT. Seseorang yang beradab kepada Allah SWT akan berasa di dalam dirinya banyak kelemahan walaupun manusia memuji atas kemuliaan dan kebijaksanaannya.


Sedangkan Rasulullah SAW, makhluk paling mulia di atas muka bumi ini tidak selesa dengan puji-pujian yang melampau ke atas diri Baginda. Hal ini pernah dinyatakan di dalam hadis Rasulullah SAW.


Daripada Anas bin Malik beliau berkata: Seorang lelaki berkata kepada Rasulullah SAW: “Wahai Muhammad, engkau adalah pemimpin kami dan juga putera pemimpin kami. Wahai Muhammad engkau adalah lelaki yang terbaik di antara kami dan juga putera terbaik kami.” Kemudian Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Wahai sekalian manusia, katakanlah dengan sederhana dan janganlah kamu semua terpengaruh oleh pujukan syaitan. Aku adalah Muhammad bin Abdullah, aku hanyalah hamba Allah, aku tidak menyukai kedudukan yang lebih tinggi daripada apa yang telah ditetapkan Allah untukku.” (Hadis riwayat Al-Nasa’i)


Ada beberapa sebab mengapa kita suka memuji Allah SWT dan yang pertama, kerana mengharapkan Allah SWT membalas pujian itu dengan pujian yang lebih baik. Bukankah Allah SWT suka membanggakan hamba-Nya di sisi malaikat.


Bagaimanakah perasaan kita apabila mendengar Allah SWT memuji diri kita dengan sebutan: “Wahai hamba-Ku, wahai hamba yang soleh, wahai hamba yang taat, yang meninggalkan syahwatnya kerana-Ku, yang membeli syurga-Ku dengan hartanya, yang menjual dirinya di jalan-Ku. Wahai hamba tempat limpahan rahmat-Ku, tempat turunnya penjagaan dan perlindungan-Ku, tempat berkumpulnya segenap keredaan-Ku. Wahai hamba yang banyak memuji dan bersungguh-sungguh mencintai. Bagimu rahmat dan ampunan-Ku.”


Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah SWT apabila mencintai hamba-Nya, Dia memanggil Jibril dan berfirman, Sesungguhnya Allah mencintai dia, oleh itu, cintailah dia, kemudian Jibril mencintainya. Jibril pun menyeru malaikat di langit seraya berkata: Sesungguhnya Allah mencintai hamba ini, maka cintailah olehmu sekalian, lalu seluruh penghuni langit mencintainya. Akhirnya kecintaan itu disampaikan kepada seluruh makhluk di bumi.” (Muttafaqun Alaih)


Kedua, Al-Quran menyatakan balasan kepada orang yang memuji Allah SWT akan ditambah ke atasnya nikmat yang banyak. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya jika kalian bersyukur pasti Kami akan menambah nikmat kepada kalian.” (Surah Ibrahim, ayat 7)


Pujian untuk Allah SWT dilafazkan kerana kita malu menerima berjuta nikmat dari-Nya tanpa membalas apa-apa. Malu kerana mengakui Allah SWT menyayangi kita tetapi hanya sedikit amal yang dipersembahkan untuk-Nya.


Siapakah yang mampu membeli nikmat sihat, iman dan Islam? Dengan nikmat itu manusia hidup bahagia, aman dan sejahtera. Harga ibadat yang kita lakukan tidak akan cukup untuk membeli nikmat Allah SWT itu.


Tetapi, Allah SWT dengan sifat-Nya yang Maha Pemurah menunjukkan satu ibadat yang mahal harganya, iaitu memuji Allah. Bukan hanya boleh membeli nikmat Allah SWT sedia ada, bahkan Allah SWT berjanji melipat gandakan nikmat lainnya.


Syaitan mengetahui rahsia ibadat yang sungguh bernilai ini sehingga dia berkata dengan kesombongan yang melampau yang bermaksud: “Dan Engkau (Allah) tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (memuji-Mu).” (Surah Al-A’raf, ayat 17)


Begitulah hakikatnya, satu pujian boleh mendatangkan kebaikan kepada yang memuji. Jika sesama insan kita kadang-kadang terpaksa memuji untuk mengharapkan balasan, mengapa kepada Allah SWT, seorang hamba amat terbatas melafazkan pujian demi nikmat kehidupan yang amat bernilai.


Begitulah manusia yang mengaku bijak pandai tetapi kurang logik berfikir mengenai Tuhannya. Sesungguhnya Allah SWT sukakan pujian dan hakikatnya pujian itu bukan untuk-Nya bahkan untuk diri orang yang memuji-Nya.


INTI PATI


* Seseorang yang beradab kepada Allah SWT akan berasa di dalam dirinya banyak kelemahan walaupun manusia memuji atas kemuliaan dan kebijaksanaannya.

* Al-Quran menyatakan balasan kepada orang yang memuji Allah SWT akan ditambah ke atasnya nikmat yang banyak.

* Pujian kepada Allah adalah satu ibadat yang mahal harganya. Bukan hanya boleh membeli nikmat Allah SWT sedia ada, bahkan Allah SWT berjanji melipat gandakan nikmat.

* Rasulullah SAW, makhluk paling mulia di atas muka bumi ini tidak selesa dengan puji-pujian yang melampau ke atas diri Baginda. Oleh itu, pujian selayaknya hanya kepad Allah SWT.

* Ijmak ulama sepakat mengatakan pakaian orang Islam tidak semestinya kopiah, serban dan jubah. Kita bebas memilih fesyen asalkan menutup aurat.

* Wajar kita memakai jubah, serban dan berkopiah dengan niat mengikut sunnah Rasulullah. Perbuatan itu sebahagian tanda kasih kepada Rasulullah.

* Sesiapa memakai jubah, serban dan kopiah dengan niat bermegah dan menunjukkan diri lebih alim, perbuatan itu ditegah dalam Islam yang termasuk dosa (riak).

0 comments:

 
~HAWA~ © 2007 Template feito por Templates para Você