"Pastikan Anda Telah "Install" Monzilla Fire Fox dan Flash Player Sebelum Melayari Portal ini"
SELAMAT BERJUANG

Selamat berjuang sahabatku...

semoga Allah berkatimu
kenangan indah bersamamu
takkan ku biar ia berlalu...

berjuanglah
hingga ke akhirnya

dan ingatlah semua ikrar kita...

Dalam perjalanan mereka pulang ke rumah,
Luqman Hakim telah menasihati anaknya tentang sikap
manusia dan telatah mereka, katanya :

"Sesungguhnya seseorang itu tidak terlepas dari percakapan manusia. Maka orang yang berakal tidak mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah S.W.T sahaja. Barangsiapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap sesuatu."


Tuesday, February 01, 2011

Tamadun?

Dengan kalimah basmalah, moga setiap yang diperlakukan diberkati Allah s.w.t. Insya Allah dengan izin-Nya.

Daripada sudut pandang al-Syahid Syed Qutb, makna hakiki bagi tamadun ialah bila mana ‘kemanusian’ manusia itu menjadi nilai tertinggi di dalam sesebuah masyarakat tersebut, juga apabila ciri-ciri kemanusiaan menjadi fokus kemuliaan dan diberikan perhatian di dalamnya; maka ketika itulah masyarakat tersebut dianggap sebagai masyarakat yang bertamadun.

Menurut al-Syahid Syed Qutb, Key performance index (KPI) atau sesuatu ukuran ketamadunan dinilai terlebih dahulu pada sudut akidah, nilai, tingkah laku, interaksi dan aturan sosialnya, tidak pada kemajuan kebendaan, sistem peralatan dan kelengkapan kehidupannya.Kerna jika dilihat pada aspek kemodenan pula bererti sejumlah penghasilan material dan peralatan yang berkembang maju dan sama sekali berbeza antara definisi sebenar tamadun dan definisi kemodenan.


Konklusi mengenai tamadun menurut syed Qutb, aspek material tidak dikecualikan dan tidak pula bererti dikecualikan, sama ada dalam konteks pengertiannya atau konsepsinya mahupun dalam konteks pengeluaran produksinya, kerna manusia hakikatnya berperanan sebagai khalifah yang memakmurkan alam.Sekadar, apa yang ditegaskan oleh syed Qutb ialah bahawasa nilai kebendaan itu bukanlah nilai tertinggi yang mengukur ke

termadunan manusia.Realiti perbicaraan syed Qutb adalah berdasarkan tahap dan laras masyarakat islam model.


"Tiadalah keadaan seorang hamba yang paling disukai oleh Allah daripada Dia melihat hamba-Nya itu di dalam keadaan bersujud, dengan meletakkan mukanya di tanah ( sebagai tamsilan tunduk, pasrah dan rasa hina seorang hamba kepada Allah)". (Hadis Riwayat Imam Tabrani).

Olahan kertas kerja berkaitan definisi dan konsep tamadun

Cadangan bahan rujukan:


- Hayatuhu-manhajuhu fi al-taghyir wa al-muwajjah ilayh, hlm. 251-252 oleh Muhammad Tawfiq Barakat Mula Hassan, Sayyid Qutb.

-Ma'alim fi al-tariq, Sayyid Qutb


-


-

1 comments:

Anonymous said...

salaams, I need to talk to you you privately, please contact me masumlondon[at]gmail.com

 
~HAWA~ © 2007 Template feito por Templates para Você